torsdag 9 augusti 2012

Dammsugare

Igår gjorde jag dammsugare för första gången hemma!:) (har gjort de förr när jag jobbade på konditori). Hade tårtbotten och marsipan över från förra tårtan, så istället för att låta de bli gammalt och förstört så gjorde jag goda dammsugare/punschrullar av de.



Dammsugare
ca 20 st

100 g smör
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
4 dl kaksmulor (från  ex. sockerkaka)
arraksessens eller punsch

200 g marsipan
2 msk florsocker
100 g choklad

* Rör smör, florsocker, vaniljsocker och kakao poröst.
* Lägg i kaksmulorna och blanda väl.
* Tillsätt arraksessens eller punsch efter smak.
* Forma till 2 runda längder och låt dessa stå kallt en stund.
* Kavla ut marsipanen och sikta över florsocker, rulla in längderna och skär i ca 4 cm breda bitar.
* Smält chokladen och doppa ändarna på dammsugarna i den.
Lättast är att doppa först en sidan på alla dammsugare, låta de stelna och sedan doppa andra änden.




ÄT & NJUT! :)





1 kommentar:

Linda sa...

Svar på tal:
Jo jag vet allt att jag har nyfikna storasystrar, men det får ni lov att fortsätta vara ;) Man kan ju inte berätta ALLT! Det tar ju bort spänningen :D haha