onsdag 22 augusti 2012

Macarons

Nu fick jag lust att baka macarons igen! :) Jag använde det här receptet som jag tycker blir bäst resultat, både i utseende och smak.


 
De här macarosen fyllde jag med jordgubbsfyllning, receptet hittade jag på bloggen "bli min jäst" men jag bytte ut hallonen mot jordgubbar.
 
Jordgubbskräm
 
125 g vit choklad
50 g färska eller frysta tinade jordgubbar
2 msk vispgrädde
ev. några droppar karamellfärg (jag använde pastafärg)
 
Hacka chokladen till krämen ganska fint, mixa bären med en stavmixer eller i matberedare.
Koka upp jordgubbspurén med vispgrädden i en kastrull. Dra bort kastrullen från plattan och häll snabbt ner den hackade chokladen. Rör tills chokladen har smält och krämen är jämn. Tillsätt ev. några droppar karamellfärg om du vill ha krämen mer färgstark.
Låt den stelna i kylen i någon timme, krämen ska bli lagom tjock för att spritsa.
 
 
 

 
Jag var tvungen att fylla några med nutella, jag bara älskar de! ;)

Inga kommentarer: