lördag 27 oktober 2012

Chokladmuffins

Längesen sist.. Jag har inte haft tid och ork att baka något. Jag kommer inte att uppdatera här så ofta inom den närmsta tiden för att vi väntar tillökning inom några veckor :) Som vi läängtar!!
Lite muffins har jag iallafall orkat röra ihop. De här chokladmuffinsen gjorde jag ofta när jag var yngre och bodde hemma. De är ganska lik kladdkaka i smaken, supersmarriga och enkla! :) Receptet är från receptboken "sju sorters kakor".

 
Chokladmuffins
(ca 15 st)
 
100 g smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
 
Gör så här:
 
lägg ugnen på 200 grader.
Smält smöret och låt de svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna,
blanda till sist i smöret.
Fördela smeten i muffinsformar, fyll dem inte till mer än 3/4.
(för att få fin form på muffinsen, använd muffinsplåt!)
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
 
 

Inga kommentarer: