söndag 27 januari 2013

Semle cupcakes


Jag hittade ett recept på semle cupcakes på en bakblogg, de såg så goda ut så jag tänkte att jag också ska prova. Och goda blev de! :D Om du vill ha semlor till fettisdagen men inte har tid eller ork att göra en jäsdeg så rekommenderar jag de här receptet, det går fort och enkelt! :)


Semle cupcakes

4 ägg
2,5 dl socker
100 g smör
1 tsk kardemumma
0,5 dl grädde
0,5 dl naturell fil
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl

Gör så här: 
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smält smör, kardemumma, grädde och fil.
Sikta mjölet, vaniljsockret och bakpulvret och rör om.
Fördela i formar och grädda i 175 grader i ca 10-14 minuter beroende på hur stora muffins du gör. Om du gör små muffins så räcker det kanske med 5-7 minuter.
Låt muffinsen svalna. 
Skär ut ett "lock" och fyll hålet med mandelmassa, (jag brukar blanda mandelmassa med lite vaniljkräm och grädde). Spritsa på grädde, och lägg på locket, tryck inte ner den så långt.
Pudra med florsocker. 



SMASKENS!! ;)

2 kommentarer:

Johanna sa...

Vi kanske måste prova göra såna där när vi kommer till korpis.. Barnen blev så sugna när dom såg den här bilden:-)

Annika sa...

Ja! Prova! Dom är jätte goda! :-)