onsdag 30 november 2011

Lussebullar

Idag har jag bakat massor av lussebullar :) De blev inte så fina, men goda blev dom iallafall!
Saffran hör julen till, de doftar så gott med nygräddade saffransbullar. Här kommer receptet:

Saffransdeg
ca 30 lussekatter eller 4 längder

175 gram margarin eller smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
1/2 tsk salt
1 3/4- 2 dl socker
1 gram saffran (ev. mindre)
1 ägg
1,5 l Vetemjöl
Ev. Kesella för luftigare bullar

Gör så här:
Smält smöret, häll i mjölken och låt svalna till fingervarmt.
Smula jästen i en bunke, häll i vätskan. rör om tills jästen har löst sig.
Rör i salt, socker, saffran, ägg och ev. kesella, blanda sist i vetemjölet till en lagom fast deg.
Låt jäsa ca 30 minuter innan utbakning.
Baka ut till längder bullar eller lussekatter.

Jag gjorde bullar med fyllning, har inga exakta mått men ca 100 gram rumsvarmt smör, 1,5 dl socker, 1/2 dl florsocker och 2 tsk vaniljsocker.
Jag provade också göra fyllning med kakao, skulle egentligen göra med krossad choklad men jag hade inte de hemma.

Grädda bullarna mitt i ugnen i 225-250 grader ca 5-10 min.


De bullarna till höger har chokladfyllning

Ser de inte gott ut? ;)


//Annika





Inga kommentarer: