tisdag 29 november 2011

Pepparkakor

Äntligen advent! Julen är en sån mysig tid :) Julpynt, en massa ljus och julbak!
Förra veckan bakade vi pepparkakor, Jag, barnen och barnens två mostrar.. med ljus och fina julsånger blir det en sån julig stämning.

Bästa pepparkakor

1 1/2 dl mörk sirap
4 1/2 dl socker
2 tsk kanel
2 tsk ingefära
2 tsk nejlikor
1 msk finhackad pommeransskal
2 tsk bikarbonat
300 g smör
3 ägg
1 l vetemjöl

gör så här:
Koka upp sirap och socker, tillsätt kryddorna (ej bikarbonat) och rör om.
Ta bort grytan från plattan och lägg i bikarbonaten och smöret, rör om tills smöret smält.
Tillsätt äggen,ett i taget.
Blanda i vetemjölet till en jämn smet, den ska vara ganska tjock men ändå kletig.
Ställ grytan i kylskåp över natten, sen är den klar att bakas ut! :)
Grädda kakorna mitt i ugnen i 175-200 grader.

Nu ska de bara in i ugnen så är de färdiga

KLART!

Min dotter bakar

min son, såå duktig :)


//Annika

2 kommentarer:

Nea Mård sa...

Hur mycke pepparkakor blev det av den här degen? :9 / Nea Mård (fd. Ericsson) ;)

Annika sa...

Oj, jag räknade aldrig men de blev säkert över 100 kakor iaf :)