fredag 13 april 2012

Macarons med vaniljfyllning

Ännu mer macarons! När jag en gång kommer igång med att baka macarons så skulle jag kunna baka flera satser, men vem ska vi bjuda dem till då? Så ni all macaronsälskare, kom och hälsa på! ;)
Jag testade ett annat recept den här gången,  Det här receptet är det betydligt enklare men de blir inte lika fina och släta. goda blev de iallafall!


Macarons

100 g mandelspån
100-110 g äggvitor
4-5 msk strösocker
200 g florsocker
ev. 2 msk kakao

* Mixa mandeln i en mixer, sila mandeln. Blanda de med florsockret och tillsätt ev kakao.
* Vispa äggvitan, när den börjar skumma tillsätt sockret 1 msk i taget. Fortsätt att vispa tills marängen är tjock och glansig.
* Häll försiktigt i mandelblandningen i marängen och rör med en slickepott.
* Tillsätt ev färg
* Fyll en spritspåse och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper och låt dem vila i ca 1 timme. Det förhindrar att macaronsen spricker.
* Värm ugnen till 150 grader och grädda i 15 minuter mitt i ugnen. Låt dem svalna och fyll med valfri fyllning. ÄT och NJUT!



Jag fyllde dem med Vaniljsmörkräm

100 g smör
90 g florsocker
1 äggula
1 vaniljstång eller 0,5- 1 tsk vaniljpulver



Trevlig helg till er alla!

3 kommentarer:

Ida sa...

Vad härliga bilder på kakorna, som förövrigt ser läskigt smaskiga ut ;) Fint med den där kaffekoppen och blomman i bakgrunden!

Anonym sa...

När du gör dem i färger, använde du karamellfärg då?

Annika sa...

Jag använder pastafärger, men det går bra med karamellfärger åxå. Till bruna macarons använder jag kakao.