lördag 9 juni 2012

cupcakes med nutellafrosting

Nu var de ett tag sen jag uppdaterade sist. Jag har inte haft tid (och ork) att baka något, frysen har varit så gott som tom i flera veckor.. Men igår kom iaf lusten tillbaka ;) Jag gjorde cupcakes med en supergod frosting, Nutellafrosting. Recepten hittade jag på bli min jästs blogg, därifrån får jag ofta massor av roliga och smarriga idéer.






Recept på muffins

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst.
Smält smöret, tillsätt mjölken och blanda det
i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna
och häll ner de i smeten. Placera ut muffinsformar
i en muffinsplåt (det går även bra med en vanlig
plåt men muffinsen hålls mycket finare om man
använder en muffinsplåt) och fyll dem till 2/3 med
smet. (Jag la i bitar av dumlekola men de skönk till
botten så de gav nästan ingen smak till muffinsen).
Grädda dem i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Ta
ut muffinsen ur den varma plåten annars fortsätter de
gräddas i plåten. Låt dem svalna och spritsa på något
gott. Jag valde nutella frosting.


Nutellafrosting

60 g rumsvarmt smör
120 g philadelfiaost
3-4 msk nutella
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Blanda ihop ingredienserna och spritsa på muffins.
Sen är det bara att ÄTA och NJUTA ;)





Inga kommentarer: