måndag 9 januari 2012

Macarons

Yees! tredje gången gillt! :D
Äntligen lyckades jag med macarons. Nu måste jag bara försöka få dom lite jämnare eller köpa en macaron matta. :)
De här kakorna är jätte roliga att göra, så testa du åxå! men man måste bara ha lite tålamod ;)




Macarons

120 g äggvitor
35 g socker
150 g fint malen mandel
150 g florsocker
150 g socker till sockerlag
50 g vatten till sockerlag

Gör så här:
1. Skålla mandeln låt den torka, mal den sedan fint i en mixer. Du kommer att behöva mala lite mer än vad som krävs i receptet.
2. Sila den malda mandeln så att alla stora bitar försvinner. Väg upp 150 g på en köksvåg.
3. Blanda mandel och florsocker i en bunke.
4. Vispa upp 60 g äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 g socker under vispning.
5. Blanda socker och vatten till sockerlagen i en kastrull. Sätt plattan på hög värme och koka upp. Koka tills temperaturen når 118 grader.
6. Häll sockerlagen i marängsmeten under vispning på låg fart. Detta måste göras ganska snabbt, annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Lite spill blir det alltid.
7. Vispa marängen på medel/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig. Detta tar ca 10-15 minuter.
8. Rör i 60 g äggvita i mandel och florsocker blandningen. Om du vill färga dina macarons så ska du göra det nu. tänk på att den ljusnar när den blandas med marängsmeten. Blanda även i smakarom om du vill ha i de.
9. Vänd marängen i mandelblandningen och blanda försiktigt thop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så att du inte blandar för mycket, smeten ska vara trögflytande.
10. Fyll en spritspåse och spritsa ut små klickar på en bakplåtsklädd plåt. Smeten ska flyta ut efter ett tag och bli slät på ytan. om det lämnar små toppar, slå med plåten i bordet några gånger så slätar den till sig.
11. Låt macaronsen vila i minst 30 minuter (jag hade dem i 1 timme) så att ytan torkar. Detta minskar risken att de spricker. sätt ugnen på 160 grader
12. Grädda ca 10- 15 minuter mitt i ugnen. Dra av bakplåtspappret från plåten och låt svalna.
13. Fyll macaronsen med valfri fyllning och NJUT!! :)

Jag fyllde mina macarons med nutella


Lämna gärna en liten kommentar, skulle va kul att veta vem som kikar in här ;)
Nu är klockan mycket så jag ska snart krypa till kojs med de andra!
GodNatt!

//Annika

4 kommentarer:

Maria Pedersen sa...

Jag kikar in ganska ofta, så kul att se och få inspiration till massa gott att baka. :-) Du är verkligen duktig. :-) /Maria Pedersen

linda sa...

Syster Linda tittar in rätt ofta. Kul att se alla nya grejer du kommer på att göra, skulle dock aldrig orka göra något själv ;) (tur jag besöker dig då och då så man får smaka på dina inte bara fina, utan även supergoda mästerverk)

Linnea sa...

Jag slinker in då å då, kul å se allt vad du bakar :)
/Linnea

Anonym sa...

Jag läser :)
/Marina